Alla inlägg under februari 2009

Av Margaretha - 27 februari 2009 18:20

Ja nu är det två valpar som är tingade, den vi kallade Emmie  ska heta Saga, hon som fick namnet Diana av oss ska heta Stella. De kommer nog att få bra hem båda två. Det är inte jätte lätt att sälja valpar nu i dessa kristider men det har varit folk som har hört av sig så om man har tur så blir väl alla valparna sålda. Idag är de 4 veckor gamla, och har börjat krypa omkring i rummet där de är så vi har blivit tvugna att sätta en hage runt dem så att de inte kissar ner över allt. Det är roligt att se hur de växer och frodas, de väger drygt ett kilo nu. Stellas ägare bor bara tolvkm från oss så de kommer att hälsa på en gång i veckan fram till leverans. Sagas ägare bor i Uddevalla så vi skickar en bild varje vecka för att de ska se hur hon växer. De har fått majsvälling en gång per dag i några dagar nu för att mamma Smulan ska få lite vila ifrån dem hon blir ganska mager när hon har valpar, hon är hos dem nästan 24 timmar det är bara när hon är ute och gör sina behov som hon är ifrån dem. Hon är väldigt mån om sina små telningar. Ja nu vet ni lite om våra valpar hur de har vuxit och blivit små individer, alla med olika humör och sinnesstämningar, de busar, äter och sover bara än men det blir mer och mer liv i hagen där de är för varje dag, lägger väl in en bild igen på dem snart när gubben har tid att hjälpa mej för jag är inte så bra på att fixa sådant. Jag kan i princip bara skriva och spela på datorn men jag försöker att lära mej mer och mer för varje dag, men det är svårt att lära gamla hundar sitta så även gamla käringar. Ha en bra fredagskväll vi hörs. Smulansmatte.

Av Margaretha - 26 februari 2009 18:27

Nej just det jag har inte slutat blogga om någon nu tror det. Men jag har inte haft någon skrivarglädje den sista tiden. Mitt socker har legat högt och jag har inte haft varken lust eller ord att skriva något, men nu fick jag helt plötsligt skrivarglädjen tillbaka. Jag har inte gjort något speciellt när jag inte har varit inne på min blogg. Det har blivit de gamla vanliga sysslorna. Ved har vi hjälpts åt med att såga upp för den sura veden är slut för tillfället, vet inte om vi behöver be om någon ved mer nu innan vi packar ihop och flyttar härifrån, gud vad det ska bli skönt att flytta och komma närmare min dotter och hennes familj. Jag var inne och tittade på hennes blogg igår och då fick jag se minstingen tulta runt på sina små runda ben, det ser ju så härligt ut när de tar sina första staplande steg. Jag och min gubbe var hemma hos min dotter i tisdags för Linus skulle till talpedagogen och hans pappa var inte hemma han jobbade så min dotter behövde både skjuts och barnvakt. Hon har nämnligen inte sina barn på dagis på tisdagarna så gubben fick ta hand om de båda småflickorna. Det hade gått jätte bra för honom, han är inte den som jagar upp sig när barn skriker utan han tar det relativt lungt, inte som jag stressar upp mej och blir nervös när barnen skriker. Men minstingen har börjat acceptera mej nu hon tykänns inte länre för mej som tur är. Jag ska ju vara barnvakt åt hela gänget den 20-23 mars för då ska min dotter och sambo åka en kryssning som hon har vunnit. Men det ska nog gå bra hoppas jag. Jag har ju den store grabben hemma som kan hjälpa mej om det skulle bli alltför jobbigt. Men jag ska försöka klara det så att han inte behöver sitta och hålla mormor i handen hela tiden han har ju sina kompisar att vara med och det måste han ju få göra. För Linus gick det utomordentligt bra han är verkligen den store pojken nu snart 4 år gammal, använder inte blöja på dagen men på natten har han den på sig för säkerhets skull. Men den slipper han nog snart den också så duktig som han är. Ja som sagt var det ska bli skönt att komma närmare mina barn och barnbarn igen, jag vill ju visserligen ha min fritid jag också så det blir ju inte varje dag som jag åker hem till dem, men det blir väl lite oftare då än vad det är nu. 

Kanske min dotter får jobb på samma ställe som sin sambo och då behöver de någon som tar hand om minstingen för de får ju inte vara på dagis förrän de har fyllt 1 år och det gör hon inte förrän i april. Jag vet inte hur det blir ännu men givetvis ska jag försöka ta hand om henne för min dotter behöver en inkomst hon också för att må bra. Jag vet hur det är och vara utan pengar och det är inget vidare alls.Ja det var vad jag hade att skriva om just nu för jag måste gå ut med Smulan innan smålandsnytt börjag på tv. Kaske kommer jag tillbaka senare ikväll men bara kanske ha en bra kväll så hörs vi senare kramar från Maggan smulansmatte

Av Margaretha - 19 februari 2009 14:33

Jaha då var det torsdag igen solen lyser med sin frånvaro, de lovade mildare väder idag men det har inte stämt ännu åtminstånde inte hos mej, vi har 5-6 minus. Har varit i Tranås och  handlat lite idag igen. Hundmat avmaskningsmedel till hundarna och lite mat till oss själva. det är roligt att handla men det är inte så kul när pengarna tar slut. Mitt stora barnbarn Erik kom hem från skolan med kakburkar som han skulle sälja till skolresan. Det fanns tre olika sorter jag lovade att köpa 2 burkar av honom som jag ska hämta imorgon. Så nu är jag 100:- fattigare igen. Men det är ju mitt barnbarn som drar nytta av det så man måste ju hjälpa om man kan. Det blev full rulle på de minsta barnen de ville också köpa kakor av storebror och snäll som deras mamma är så köper hon några burkar hon också. Ja det är inte lätt att ha barn de kostar pengar både borta och hemma. Men det är roligt att ha barn de är det bästa som finns, de är livets efterrätt för oss gamlingar,man har dem när man vill och lämnar tillbaka dem när det blir jobbigt. Linus blir duktigare och duktigare med sina toalettbesök. Han är stora killen nu så då ska han inte sova middag längre om han inte själv vill förståss.Man kan undra hur många kakor de har ätit i skrivandets stund det är väl förmodligen en hel del redan. Jag ska ju egentligen inte äta kakor men man kan ju få besök och då vill man ju ha något att bjuda på. Ska förresten baka bullar snart igen för det gillar min gubbe. Han brukar äta några stycken till ett glas mjölk till kvällen när vi har bullar hemma, de varar inte så värst länge. Han gillar vaniljbullar och pistagenötsbullar. De sålde billiga pistagenötter på Lidl i Tranås så jag köpte 2 påsar som jag ska ha i nästa bullbak, det blir nog smaskens.

Imorgon ska vi åka till vår nya hyresvärd och diskutera lite om huset vi ska hyra, han ska ta reda på vem som hade telefon där innan så det blir lättare för oss att sätta in telefonen när vi flyttar dit. Det ska bli skönt att flytta för det är ett rent h.vete att hålla värmen uppe i detta huset, man får elda till sent på natten om man inte ska frysa häcken av sig när man stiger upp på morgonen. Jag har ju sådan tur så jag slipper stiga upp tidigt för att få värme det gör min gubbe, han är uppe mellan 4-5 på morgonen och eldar. Det behöver vi inte göra dit vi ska flytta för där är pannan kopplad till elementen. Det är bara fördelar med att flytta dit, billig hyra billig el, man behöver inte ta bilen varje gång man ska gå och handla, hundvakt om man vill åka någonstans, ja det blir nog väldigt bra allting, det bästa av allt är att jag inte får så långt till min dotter och hennes familj för det går inte en dag utan att jag längtar efter mina små trollungar. Den lilla tjejen har ju börjat gå nu också ganska tidigt hon är inte 10 månader ännu, vad månde bliva av detta barn. Hennes mor gick när hon var 10 månader så hon brås väl på sin mor kan man tänka.

Jag sitter här och skriver och i mellan varven får jag gå ner till spisen så att det inte slocknar för då blir det jobbigt att få fyr igen, vi eldar i kakelugnen i lillarummet också men där behöver jag nog inte lägga på mer för det är ganska varmt i det rummet och man får ju inte elda för hårt i en kakelugn för då kan den spricka och det vill man ju inte.

På lördag eller söndag kommer det en familj från Uddevalla och ska titta på en av valparna, de har väl så gott som bestämt sig men de ville gärna komma och se på henne ändå. Eventuellt ska vi åka och äta middag hos min son någon dag i helgen vet ej förrän imorgon när det blir. Jag återkommer med hur och när det blir när jag vet närmare. Jag har inte jätte stor lust att åka men jag har lovat att vi kommer och då är det väl bäst att hålla det annars blir han väl sur och besviken på mej. Jag undrar om han vill ha recept på det han ska bjuda på innan vi kommer för så fort han ska göra något ringer han och frågar om recept. Han säger att han är kock men då ska han väl kunna göra något utan recept man måste ju inprovisera lite och inte bara gå efter receptboken. Men det är ju inte så lätt när man inte vet hur man gör.

Detta var väl vad jag hade och skriva om för tillfället får se om jag hinner skriva mer idag för det är ju ganska mycket att se på tv ikväll och sedan tänkte jag gå och lägga mej ganska tidigt för jag ska upp i ottan imorgon eftersom vi ska åka bort. Han är nämnligen ridlärare på ett ridhus och ska ha en handikapp grupp imorgon på eftermiddagen så vi är tvugna att komma på förmiddagen. Men tills vi hörs ha en bra kväll och väl mött nästa gång jag skriver med kramar från smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 19 februari 2009 00:00

Jag har inte orkat vara inne på bloggen. Har varit lite trött den sista tiden. Kan kanske bero på att jag har haft lite lågt blodsocker. Jag äter en sorts tablett och tar insulin morgon och kväll, ibland är mitt socker nere under 3 och då blir jag jätte konstig i hela kroppen. Måste då ta en druvsockertablett eller dricka ett glas mjölk och äte någonting men efter det så blir jag så himla trött så jag orkar ingenting. Men nu känner jag mej lite bättre så jag försöker skriva några rader på min blogg. Jag har idag fått min pension så nu är en del räkningar betalda hundmaten handlad och lite till oss själva och snart är pengarna slut igen så då får man fortsätta att leva på kärlek. Men någon vecka till klarar man väl sig på det man har, gubben får pension imorgon och då ska hyran på 4200:- betalas och bilförsäkringen och sedan är hans pengar också slut, men jag ska inte klaga det finns de som har det mycket värre.

Jag tittade på Uppdrag granskning om fallet Louice, det är inte klokt att en socialtjänst som den i Vetlanda kan behandla ett barn på det viset. Men att det blev som det blev beror mycket på det sociala i Gbg också, de skulle ha tagit reda på hur det hos pappan innan de lät henne flytta dit. Jag kände för övrigt hennes pappa en kort tid, bodde nämnligen granne med honom, visst han missbrukade redan då och kunde ha lite konstiga ideer för sig, men mot mej och min förre gubbe var han ganska trevlig. Han uppförde sig lite underligt ibland men då lät man honom vara ifred. Hans dotter bodde då i Gbg och var i fyra årsåldern och han hade ingen kontakt med henne. Men vid ett tillfälle var hon och hälsade på honom och han var jätte lycklig. Det är tråkigt när det ska vara så i vårt samhälle det ska inte behöva hända i vår upplysta värld. Men i programmet framkom att Louise hade det bra nu och att hon var förlovad och snart skulle gifta sig, hoppas inte hon gifter sig för tidigt utan att hon vet vad hon ger sig in i. Hon skriver visst en bok om sitt liv och när den kommer ut om den gör det tänker jag köpa den för det kan vara intressant att läsa hennes egna ord. Lycka till med ditt fortsatta liv Louice.

Jag är själv bortaddopterad som liten flicka, bodde först på barnhem men kom till mina addoptivföräldrar när jag var 1,5år. Jag hade väl en ganska bra uppväxt men jag minns inte så mycket av mina tidiga barnaår. Min far jobbade vid järnvägen och min mor var hemmafru men jobbade på restaurang ett tag under min uppväxt. Min mor är död sedan 4 år tillbaka men min far lever och blir i år 95. De har en son som jag inte ha så värst bra kontakt med. Jag har också haft kontakt med min biologiska mor i drygt 20 år och det var en härlig känsla att veta vem min riktiga mor var. Men tyvärr lever inte hon längre. Hon blev 72år. Det är nu 7 år sedan hon gick bort. Jag har ingen kontakt med min biologisk pappa längre vet ej varför jag har försökt flera ggr men han vill inte. Jag har haft 2 biologiska bröder , den ene av dem dog förra året skulle fyllt 57 år och min andre broder bor i Märsta och är 56år. Vi håller lite kontakt med varandra men tyvärr inte så ofta han har sitt och jag har mitt, och vi bor ju en bit ifrån varandra. Men vi ringer ibland och snackar. Min bror och jag har känt varandra sen jag var 17 år då jag fick veta genom min biologiska far att jag hade två bröder. En helbror och en halvbror. Som sagt var min helbror och jag har fortfarande kontakt men min halvbror är tyvärr död. De sista åren hade vi inte så bra kontakt men det är inget att skriva om här så det struntar jag i. Jag saknar honom väldigt mycket för det var jätte roligt att ha bröder eftersom jag har varit ensam i hela mitt liv utan syskon menar jag. Det är svårt när ett äktenskap går i kras, det är ju inte riktigt det man har tänkt sig när man gifter sig. Nu var jag väldigt ung när jag gifte mig första gången, hade ej fått leva livet som andra tonåringar, mina föräldrar hade lite underliga regler när jag var ung, det var utegångsförbud efter klockan åtta året runt. Kom jag inte hem till den tiden kom dom och hämtade mej, på det viset fick man ju inte så många kompisar, nej nu ska jag inte skriva mer om mitt liv för det finns inget intressant att skriva om, det kom bara över mej när jag satt och tänkte på hur Louise har haft det. Nu  ska jag sluta och skriva för klockan börjar bli mycket och jag ska gå ut med hunden igen, sedan ska jag försöka sova en liten stund. Godnatt och sov gott kramar från Maggan smulansmatte

Av Margaretha - 17 februari 2009 00:49

Har varit inne på spelhallen och blivit utmanad av min dotter på cake mania och jag antog utmaningen för att hon inte skulle tycka jag var feg- Nu hör det till saken att jag har aldrig spelat det spelet innan, så jag begrep ingenting. Hon kan ju möta med i bejubiled eller hur det nu stavas. Det är ett pusselspel som jag tycker är ganska kul att spela. Jag har varit inne och spelat hjärter men det har inte gått så där värst bra, vi var ett gäng svenskar för en gång skull som spelade mot varandra. Man kan även spela om pengar men jag har inte börjat med det ännu för jag har inte haft råd- Få se hur det blir nu när vi får lön nästa gång om jag satsar en 50lapp. Man kan ju vinna men jag har ju ingen tur i spel så risken är väl stor att jag förlorar istället. Är det någon som har varit inne och kollat valparna. Eller bryr ni er inte om djur. De börjar bli som sötast nu fast det blir ju ännu roligare när de springer omkring och busar med varandra. Det har varit en hel del som har ringt och frågat om rasen och verkat väldigt intresserade, och som vi skrev i annonsen endast seriösa köpare. Ja nu är det natt och jag tror att det är dags att krypa till kojs och försöka sova lite om det nu går. Det verkar bli en sådan där natt som jag inte kan sova på. Har ju klyvt ved igen och då sätter värken i så jag vet inte vad jag ska ta mej till. Men det går över tills jag gifter mej vad säger jag är ju redan förgiftad. Försöker bara vara rolig så här på nattkvisten. Finns det ingen som har några roliga historier att skriva och göra så att man kan få skratta lite det skulle vara roligt. Vad gillar ni som skriver på bloggen att göra mer än blogga. Fritidsintressen t.ex Det skulle vara intressant att veta lite om er bloggare. Är det någon som tycker melodifestivalen är bra i år? Programledaren har de väl släpat in med katten. Hon är ju jätte trist, och vimsar till det riktigt ordentligt. Kristian Look var ju mycket bättre. Men han vill kanske göra något annat i år inte vet jag. Nej nu ska jag gå och försöka sova brukar lyssna på Vaken på P4 det kan vara ganska roligt ibland. Om inte annat så är musiken bra. Så till nästa gång sov sött och vakna blött. Kram och godnatt från Maggan i Småland http://smulansmatte.bloggagratis.sePs Det är Bea coh Hanna som är med i detta inlägget. valparna alltså som är på bild

Av Margaretha - 16 februari 2009 17:36

Här kommer några nytagna bilder på valparna, samt mamma och pappa. Är de inte söta de små liven. Namnen på valparna i bildordning är .

Bea, Diana, Emmie, Hanna, Millan, Tezzy, Mamma Smulan och Pappa Ludde. Emmie kommer att heta Saga för hon är redan såld till en familj i Uddevalla. De kommer och tittar  på henne till helgen, det har ringt en hel del redan så det ska nog inte bli några svårigheter att sälja denna gången heller. De finns på Blocket.se om ni är intresserade. Mvh. smulansmatte.

Av Margaretha - 15 februari 2009 18:21

Idag har det inte varit någon vilodag precis, Johan körde in nästan all veden i vedboden och jag gick ut och klyvde upp det mesta, tyvärr orkade jag inte allt för min värk i armar och ben satten åt jätte mycket idag. Men vi är ju tvugna att ha ved så det är bara att jobba på så mycket det bara går. Det finns de som har det värre. Vi får börja såga upp det som ligger vid sidan av vedboden också för veden vi har kommer inte att räcka till vi flyttar om denna kylan ska hålla i sig. Annars har dagen varit lugn solen har skinit och det har varit 5,5 grader varmt i solen småfåglarna har kvittrat som bara den, de tror väl att det är vår, och det är det ju snart. När man håller på  med veden kommer Snurre våran katt och vill vara med. Han är väldigt sällskaplig av sig och han saknar sin kompis Timon som försvann för ca 1,5månader sedan. Vi vet inte om han har blivit påkörd eller om han har hamnat hos någon annan. Han har varit borta en gång innan men kom då hem och luktade ladugård, om det nu är någon som har gett honom mat så att han har stannat kvar tycker jag det är underligt att inte folk ser att katten tillhör någon för han har ett halsband med en bjällra i runt halsen. Men vi vet inte var han är men jag hoppas fortfarande på ett under att han kommer hem igen, det var en speciell katt. Men Snurre är speciell han också, han skyr ingenting, vedbitarna sprätter ibland iväg när man klyver dem och råkar träffa katten men han bara skakar på huvudet och börjar sedan tvätta sig. Han vill gärna kela men det är lite svårt att både klyva ved och kela med honom samtidigt. Han stryker sig mot benen och ställer sig på bakbenen mot en så man tror att han ska klättra upp på en, ja han är helt galen iblan, men det är i alla fall något visst över honom. Han kommer från min dotter hennes katt hade fått kattungar får några år sedan och vi tog hem en av dem och det ångrar jag inte. Från katter till hundar jag har funderat om valparna ska heta Bea, Emmie och Hanna eller om vi ska byta till Iza, Spana och Lady vad tycker ni som är inne på min blogg, vi ska försöka hinna med och sätta in en annons i morgon så om det är någon som läser detta gör en kommentar  så att jag vet till imorgon. Ja nu vet jag inte vad jag ska skriva om mer för någonting så jag funderar på att gå in på msn spelhallen och spela lite spel en stund. Kanske jag återkommer senare ikväll men om inte ha en bra kväll och sov gott inatt dröm vackra drömmar så blir morgondagen roligare. Många kramar från Maggan smulansmatte.

Av Margaretha - 14 februari 2009 15:27

Då har man varit på vårdcentralen i Tranås för första gången. Det var som på alla vårdcentraler grått och trist, men det gick fort . Vi var där kl.12.00  och var färdiga 13.15 Han fick antibiotika i 10 dagar  2 tab/dag och vila. Nog om det. Vädret är idag ganska fint så jag har varit ute med Smulan och Kelly våra dansk/svenska gårdshundstikar och gått en promenad. Jag får inte gå så långt med Smulan eftersom hon har valparna men vi gick väl ett par km. i alla fall. Kelly tycker inte om att gå tillsammans med de andra hundarna men hon måste lära sig det. Hon vill helst vara ensam både ute och inne. Ja inte helt ensam men utan konkurrans av de andra hundarna. Det är hon som är störst bäst och vackrast tycker hon i alla fall. Men hon är jätte gullig och snäll. Lite avvaktande mot nya människor men får hon bara hälsa först så brukar det inte vara några problem. En som hon verkligen gillar är min dotter Beatrice. Varje gång hon får följa med ut och åka bil verkar det som om hon tror att vi ska åka till henne. Hon gillar mitt stora barnbarn Erik också mycket. När han ligger över hos mej så vill hon gärna sova där han är men, det blir lite jobbigt för honom för hon hoppar upp och ner i sängen och pussas och slickar kan inte vara stilla. Det blir lite svårt för honom att sova då så jag brukar få ta bort henne ifrån rummet han sover i.

Jaha vad ska jag skriva mer om nu då som kan vara intressant att läsa om. Vikten på valparna efter 2 veckor är väl inget intressant men jag skriver ner  det i alla fall i brist på annat. Valp 1(Bea) väger 719g, nr2 (Diana) 940g, nr3 (Emmie)700g, nr4. (Millan)883g, nr 5.(Tezzy) 877g, och till sist men inte minst nr 6 (Hanna) 777g. Alla 6 hade öppnat sina ögon när de var 13 dagar gamla så nu ser dom var mamma är och börjar röra sig lite mer i sin låda. Smulan tar jätte bra hand om dem så det är inte några problem med passandet av dem ännu, det blir värre när det börjar ta sig ur kartongen och springa runt på golvet. Då får man lägga ut tidningar som måste bytas flera ggr/dag, vi brukar ha små hagar av kompostgrindar som de får vara i så att de inte springer runt i hela rummet. Det är trägolv i hela huset vi bor i nu och det är lite svårt att torka upp kisset som blir om man inte har tidningar utlagda. Vi ska skaffa något anna skydd också så att det inte rinner ner imellan brädorna utan att man kan torka upp med trasa när det har hänt en olycka, det kommer säkert att gå bra. Ja nu vet ni som läser lite mer om mina hundar och nu vet jag inte vad jag ska skriva om mer så jag slutar nu och återkommer kanske senare under dagen/kvällen. Ha en bra fortsättning på lördagen Alla Hjärtans dag kramar till er alla från Maggan smulansmatte.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11
12
13
14 15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards