Alla inlägg under maj 2009

Av Margaretha - 31 maj 2009 16:02

Ja nu är klockan 4 på eftermiddagen och jag har inte haft något besök av mina barn ännu. Min dotter skickade ett sms att de fortfarande var på konfirmationskalas. Min son har inte hört av sig ännu jag ringde till honom och sa att han inte fick komma för sent för vi är inga kvällsmänniskor. Så man få väl se om han dyker upp snart. Dagen har varit väldigt händelserik. Kelly fick ju sin första valp klockan 09.20 och den andra klockan 10.05 sedan dröjde det ett tag omkring kl. 10.50 började hon stöna och då fick jag se att det var på väg en valp men den kom med rumpan först. Jag lät henne hållas en liten stund men insåg att hon inte skulle klara av att föda fram valpen, den satt fast. Jag hämtade min gubbe och han fick hjälpa henne att dra ut den när hon krystade. Den var blå och livlös. J började torka den med en mjuk handduk, blåste luft i munnen och gned och skakade ut fostervatten ur munnen. Vi trodde inte det skulle lyckas men rätt vad det var så började han pipa. Ja, det var en liten kille som räddades till livet. Det tog inte så lång tid men man tyckte det var en evighet. Hans födelsetid blev 11.00 Vi la tillbaka honom till Kelly och hon började tvätta och sköta om honom. Han fick även dricka sin första mjölk som så väl behövdes. Nu är han ca 5 timmar gammal och mår efter omständigheterna bra. Hon fick alltså 3 valpar i sin allra sista kull. Hon ska efter denna kullen slippa bli mamma fler gånger. Hon ska få en lugn ålderdom tillsammans med oss och våra andra hundar. Hon är jätte duktig som mamma men hon är snart 8 år och då är det ju dags att sluta föda barn. I människo år är det 63år och hur många kvinnor får barn vid den åldern. Enligt biblen var Sara 90 men det tror jag inte riktigt på. Bilder på valparna kommer senare så att ni får se hur de ser ut.

Vädret har idag varit väldigt varmt, men det är skönt när solen skiner. Man behöver ju inte sitta mitt i solen för då får man väl solsting. Min värk blir mycket bättre när det är varmt ute. Ja nu vet ni lite mer om våra hundar och hur förlossningen slutade. Jag har lite annat att pyssla med nu så jag slutar för idag. Ha det gott önskar smulansmatte.

Av Margaretha - 31 maj 2009 10:14

Ja nu är det morsdag. Jag vet att min son och hans tjej kommer någon gång under dagen men jag vet inte när. Har pratat med honom på telefonen och han skulle åka hem till sin pappa en sväng först, skulle visst ut och bada och grilla på ön i Vigotten som ligger på hans pappas domäner.

Han visste inte hur länge han skulle vara där men han sa att han skulle komma någon gång under dagen. Jag har tyvärr inget att bjuda dem på för vi är alldeles panka. Men det gjorde inget sa han det räckte om de fick kaffe. Min dotter är på konfirmation idag så jag vet inte om de tittar ut under dagen. Men det kvittar för det är bara affärsägarna som tjänar pengar sådana här dagar. Det räcker så bra med ett telefonsamtal.

Jag har fått en morsdagspresent av min hund Kelly hon har fött 2 st valpar nu på förmiddagen. Den första föddes kl. 09-20 och den andra föddes 10-05.

Det blir nog någon mer under dagen så jag återkommer om det senare idag.

Hon är som jag tidigare har skrivit lite speciell, man får inte röra varken henne eller valparna när hon håller på att föda. Fick räta till lite i hennes hundkorg men inte något mer. För tillfället tvättar hon sin nyfödde valp och gör sig själv ren efter förlossningen. Hon är väldigt noga med renligheten. Det ska bli roligt att se vad det är kön på dem men det får jag göra när hon är färdig och gubben tar ut henne för att kissa. Det kan ta lite tid innan hon är färdig för hon brukar ha ganska lång tid mellan varje valp. Ca 1 timme mellan varje nu var det 45 min. mellan dessa båda och jag tror inte att hon är färdig ännu. Ja det var ju en bra morsdag visserligen ska jag inte behålla någon valp men jag får ju rå om dem i 8 veckor till att börja med. Kontakten med köparna brukar vara bra när de har flyttat hem. Vi får små hälsningar från ägarna med bilder och dylikt, det är jätte roligt att se hur det går för våra små addepter. Ja det var det om valparna för tillfället.

Solen skiner och det blir nog en riktigt varm dag idag. Ska snart går ut och ta mej en kopp kaffe ute i trädgården. Gubben sitter redan ute och filosoferar i solskenet. Han vattnar trädgårdslanden och våra jordgubbar som blommar som bara den. Blir det lika mycket gubbar som det är blommor så får vi nog flera liter. Vi hade ganska många jordgubbar i Gransbo men kunde tyvärr inte ta med oss alla när vi flyttade. Min dotter fick några plantor som också blommar rikligt. Till hösten ska vi göra om så att vi kan ta sticklingar och utöka jordgubbslandet för det är kul att få egna bär och slippa köpa dyra på torget eller i affären. Köpte 1l igår för 19:90 de kom ifrån Belgien var ganska goda men inget går upp mot Svenska gubbar och eget odlade är ju allra bäst. Nej nu börjar det stöna i hundkorgen så jag får återgå till valpningen. Hör av mej med mer när allt är färdigt. Ha en bra morsdag alla bloggarmammor.Kramar från smulans matte Maggan.

Av Margaretha - 30 maj 2009 08:33

Hej alla bloggare. Jag vill bara önska er alla en riktigt Glad Pingst. Det är härligt sommarväder solen skiner och det är helt underbart. Jag hoppas att ni alla har det lika skönt som jag. Ska idag åka och titta på ungdomsspeedway i Vetlanda. Det är ganska roligt att se killarna åka runt på ovalen. De är ganska duktiga en del av dem. Det kostar inget att gå och titta på. När vi åker in så finns det stor risk för att man måste jobba, men då ställer man ju upp ifall de behöver flaggvakter eller dyligt. Har ringt till min dotter och talat om när det börjar för lillkillen tycker det är roligt med motorcyklar. Han har sin farmor och farfar hos sig så de kanske kan följa med honom dit. Vi åker in lite tidigare och uträttar lite ärenden först. Nu ska jag göra lite frukost så jag måste sluta nu men jag återkommer lite senare. Ha en bra dag och njut av solen och värmen. Kramar från Maggan.

Av Margaretha - 28 maj 2009 10:09

Idag är det inget vidare väder det blåser och regnar om vart annat. Men det ska ju bli högsommarvärme till pingsten. Då kan man vara ute och sola. Det ska bli skönt. Hoppas bara att de har spått rätt för det brukar de inte göra på SMHI. Jag har inte städat färdigt ännu men jag håller på för fullt. Datorn tar ju sin tid det är nämnligen roligare att sitta vid den än att städa. Får väl försöka göra det tråkiga i alla fall så att man blir färdig någon gång. Finns det någon som kan tippsa mej hur man ska få städningen roligare.

Det är trögt att skriva idag för jag kommer inte på något intressant att skriva om just nu. Det kanske kommer längre fram under dagen. Pratade med min kära dotter igår kväll hon och hennes sambo hade varit och inhandlat blommor och en stor kruka som hon skulle ha på framsidan av huset. Det ska bli intressant att se hur det ser ut hos henne. Jag förmodar att det blir snyggt. Hon var fortfarande förkyld men kännde sig bättre, hoppas att hon mår riktigt bra idag. Hennes sambo började visst bli dålig igår stackars henne. Karlar är ju värre än något annat när de blir sjuka. Bara inte ungarna blir sjuka nu när det ska bli fint väder så att de kan vara ute och leka. Men ungar brukar ju inte bli jätte sjuka. Än så länge har jag inte hört något om att de har blivit dåliga så jag hoppas de får vara friska. Hon skulle ju få besök av sina svärföräldrar i helgen och då är det ju inte roligt att vara sjuk. Sedan skulle de på konfirmation också så de har fullt upp, hur hon ska hinna med att fira morsdag undrar jag. Kanske var det en för tidig morsdagspresent hon fick när hon köpte kruka och blommor. Jag önskar henne en trevlig helg i vilket fall som helst. Har pratat med min son idag och han var också förkyld, alla människor är visst förkylda verkar det. Jag känner mej inte helt frisk men det går väl över det också.

Våran tik har fortfarande inte fått sina valpar men de måste komma när som helst, hon bäddar och ordnar springer ut och in titt som tätt. Lite lätt irriterad som hon alltid är när hon ska ha valpar. Morrar och skäller för ingenting. Ja det är jobbigt att föda barn det vet ju vi kvinnor och hundar har det nog inte lätt de heller. Det är väl lika dant för hundar som för oss kvinnor en del har det väldigt lätt och en del har det jobbigt. Den andra tiken löper för tillfället men hon ska inte ha fler valpar iår. Hon fick ju en kull tidigare så hon får vila sig till nästa år. Den andra tiken vi har får också vänta till nästa år med att få valpar. Våran hanne är lite jobbig just nu för han känner lukten av löpetik och då vet man ju vad han vill göra, men icke son icke det blir inget med det, så han får snällt vänta till nästa år.

Han slutar äta när tikarna löper men det är väl naturens gång antar jag.

Min dotters katt fick 4 små kattungar, så nu har hon att göra igen. Det är väl inte så jobbigt i början men de växer ju ganska fort och då springer de ju runt över allt. Man måste ju ha kattungar hos mamman i minst 10v och hon brukar inte sälja förran de är 12 veckor gamla. Hoppas hon sätter in bilder på sin bloggsida när de blir större så att man får se dem. Jag kan ju åka till henne och titta men ni andra som är intresserade kan ju se dem på  hennes blogg när hon har satt in bilder där. Ja nu har jag inget mer att skriva om just nu så jag slutar med att önska er alla en skön dag. Kramar från Maggan.

Av Margaretha - 27 maj 2009 11:45

Idag är det blåsigt ute men det är ingen kall blåst. Det känns att det går mot sommar äntligen. Har idag inte gjort någonting ännu. Har varit ute med hundarna och pratat med min dotter på telefonen. Hon mådde lite bättre idag men var inte helt frisk.

Eftersom jag inte var ute och bloggade igår så ska jag skriva lite om vad jag sysslade med. Jag klippte gräsmattan åt våran hyresvärd, han tycker inte det är roligt att klippa gräset så därför hjälper jag/vi honom med det. Man har alltid igen det på ett eller annat vis. Min make gjorde färdigt staketet så nu ser inte hundarna varandra så bra när de är ute. Om vi vill kan vi ligga och sola utan att någon ser oss. Vi grillade ute igår igen  man måste ju ta vara på de fina dagarna. När vi hade börjat äta så började det regna så vi fick gå in och äta upp våran mat. Det kom inte så mycket regn men det är ju inte roligt att sitta ute när det blåser och regnar. Igår kväll tittade vi på en spännande speedwaytävling mellan Lejonen och Elit Vetlanda. Det blev en jätte spännande match. Nicki Pedersen blev utesluten i ett heat, han körde på våran Jason Cramp. Han blev väldigt besviken för han tyckte inte att han gjorde fel men domaren Christer Gardell tyckte annorlunda. Heatet vanns av Jason. Vi förlorade inte igår heller men vi vann inte utan det blev oavgjort. Elit Vetlanda leder serien med 9 poäng. Heja Elit ni är bäst än så länge men det är många matcher kvar så det är inte värt att ropa hej ännu.

Det skulle vara jätte roligt om vi kunde ta guld i år. Vi har ett jätte bra lag.

En av våra förare fick stå över på grund av att han körde ikull och slog i huvudet men han blir säkert bra till nästa match. Matchen slutade 48-48.

På lördag är det återigen GP i Göteborg denna gången, hoppas Jason tar det också för det skulle vara roligt om han kunde vinna hela GP serien och bli världsmästare före Nicki Pedersen. Han är duktig men katig. Ja det var detta om speedway för denna gång. Återkommer med mer speedway senare i min blogg. Som ni kanske förstår är jag mycket intresserad av denna sport.

När jag pratade med min dotter idag så hade hennes katt fått 3 kattungar. Hon hade inte fött färdigt så jag vet inte hur många hon har fått ännu. Ska ringa och ta reda på det senare idag. Våran lilla Kelly har inte fått sina valpar ännu men jag tror att det kommer att ske när som helst. Hon är väldigt orolig, vill ut och göra sina behov rätt ofta och då brukar det inte vara lång tid kvar. Det är jobbigt att vänta.

Ska fortsätta städa och få lite ordning och reda i huset, man drar sig för att städa och plocka men det måste göras. Fick med posten en katalog med grejer i som jag funderar på att skicka efter lite ifrån. Min make ville titta om han vill ha något först så jag får vänta med att beställa tills han har kollat om det är något han vill ha. Förövrigt är allt som vanligt här hemma ja, inte riktigt gubben mår inte bra idag han har varit uppe och spytt 2ggr inatt. Huvudet sprängvärker och han mår allmänt dåligt. Det är väl någon förkylning eller dyligt som har drabbat honom. Hoppas det går över snart för det är så jobbigt när karlar blir dåliga. Eller hur? Nu ska jag inte skriva mer denna gången men jag återkommer senare om jag har något intressant att skriva om. Ha en bra dag Kramar från smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 25 maj 2009 16:48

Ja nu har jag städat färdigt i köket så man ser bänken. Det finns inga tidningar eller annat skräp därpå för tillfället. Värmen tar ut sin rätt så jag får fortsätta städandet imorgon igen. Jag har inte plockat upp några kartonger men det hinner jag med det också. Min käre make håller på att bygga ett plank för att hyresvärdens hundar och våra inte ska se varandra så mycket. Det blir jätte bra. Vi fick trall av min svärson som vi använder till planket. Hundarna får större plats när det blir färdigt att springa och busa på. Det är skönt att se när man ser att det händer något.

Jag har även tvättat 2 maskiner tvätt som hänger på tork, det torkar ganska fort när det är lite vind i kläderna. Det är så skönt att ta på sig nytvättade kläder och det luktar så gott när det har fått torka ute.

Våran lilla tik Kelly börjar bli rund om magen, skulle tro att hon får en 3-4 valpar denna gången. Vet ej när det blir men det är nog inte långt kvar för hon slickar sig ofta och vill ligga i sin hundsäng. Ja det är spännande att vänta på tillökning. Man kan ju undra om det blir tikar eller hanar denna gången. Jag bryr mej inte om vilket det blir bara det går bra för henne. Hon blir lite egen när hon föder och några dagar efteråt, då får ingen röra hennes valpar det är bara hennes. Skriver mer när det är överstökat, valpningen alltså. Nu har vi ätit middag. Grillad korv och potatissallad. Jätte gott. Ikväll ska vi se på buskis på 4an. Dagarna går så fort så man får stiga upp tidigt om man ska hinna med någonting. Har inte varit riktigt kry idag, halsbränna, ont i huvudet och mått illa. Förmodligen är det min magkatarr som krånglar. Det går väl över får man väl hoppas. Ska nu ringa in till min pappa och höra hur han mår. Har försökt ringa flera gånger men han har inte svarat. Förmodligen sitter han och tittar på tv ute i sällskapsrummet då är han ju inte så ensam utan har folk runt ikring sig. Det måste vara jobbigt för en gammal man att inte kunna röra sig som vanligt utan behöva sitta i en rullstol och vänta på att någon ska köra ut honom dit han vill vara. Personalen på boendet verkar trevliga så det går ingen nöd på pappa.

Har inte pratat med min dotter idag så jag vet inte vad de gör men man kan ju inte ringa varje dag då tycker de väl att man är tjatig. Nej nu vet jag inte vad jag ska skriva mer så jag får väl sluta nu. Ni får ha en bra kväll så hörs vi. Kramar från Maggan.

Av Margaretha - 25 maj 2009 12:34

Ja idag är det städdag för mej, har väldigt mycket att göra. Måste plocka upp kartonger som fortfarande står ouppackade sen flytten. Det har varit så mycket annat som har kommit emellan så det har inte blivit klart ännu, men idag ska jag försöka hålla på med det. Under tiden kör jag tvättmaskinen för man vill ju få kläder rena så man har något att ta på sig. Det är ett underbart väder så tvätten blir torr ute och då luktar den ju så gott när man tar in den. Ja det är inget roligt att städa men det måste ju göras och det är ingen annan som gör det åt mej så det är bara att ta fan vid hornen och sätta igång. Så som ni förstår hinner jag inte skriva mer just nu men jag återkommer nog ikväll igen. Till dess ha en skön och solig måndag önskar smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 24 maj 2009 15:17

Idag är jag trött som bara den. Satt barnvakt åt mina underbara barnbarn.

Deras mamma och pappa skulle gå ut och festa en liten stund. De skulle gå på ett ställe som kallas ladan. De åkte vid 9-tiden på kvällen och kom hem klockan 3 på natten. Det var inte så väldigt jobbigt men jag var trött som bara den för jag steg upp tidigt på morgonen. Vi var inne på lilla speedwaybanan och jobbade på eftermiddagen. Det var tävling mellan Elit Vetlanda, Gnistorna från Malmö och Örnarna som jag inte vet vad de kommer ifrån. Jag är startassistent även på ungdomsmatcherna och min sambo flaggar av dem när de kommer imål. Vann gjorde givetvis Elit Vetlanda med 53 poäng två kom Gnistorna med 37 poäng och sist kom Örnarna med 17 poäng. Det är riktigt roligt att se när de åker en del är riktigt skickliga på sina 80 cc. När matchen var slut gjorde vi iordning efter oss och åkte därefter hem igen. Åt lite mat innan jag tog mej en  välbehövlig dusch. Tänkte gått och lagt mej för att vila innan jag skulle åka men jag blev sittande vid datorn och spelade på MSN spelhallen. Det finns många roliga spel där. Hade jag haft råd skulle jag satsa en slant och försöka vinna riktiga pengar men det blir ju aldrig något över när man har betalat sina räkningar. När allt är betalt och mat handlad så är man pank igen och får leva av kärlek och det går ju bra men det är inte roligt att alltid vända på slantarna. Men nu är vårat liv sådant så man får se det från den ljusa sidan och tänka att det finns andra som har det värre än vi. Jag har ju i alla fall en dator och kan sitta och blogga och spela det är ju tur att man har något roligt att göra om dagarna. Förresten jag har och göra men lusten försvinner så fort jag vaknar på morgonen, tänker att jag hinner imorgon. Man ska ju inte skjuta det man kan göra idag till morgondagen för då blir det aldrig något gjort. Har lovat mej själv att jag ska börja ordna lite mer i veckan för det är ju morsdag nästa söndag och man vet ju aldrig om det kommer någon och hälsar på. Jag tror inte det men man vet aldrig.

Idag har solen lyst hela dagen men jag tror att det är åska i luften för jag och min gubbe har en fruktansvärd huvudvärk. Brukar få det när det är åskvärme ute. Skulle inte förvåna mej om det blir regn och åska för gubben håller på att tända grillen så att vi kan äta lite mat. Ja nu är det snart dags att äta så jag får väl sluta blogga gubben vill ha hjälp med dukningen. Ha en bra kväll så hörs vi igen. Kramar från smulansmatte Maggan.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards