Alla inlägg under juni 2009

Av Margaretha - 26 juni 2009 13:33

I natt nåddes jag av det tråkiga meddelandet att Michael Jackson hade gått ur tiden. Det kändes inte bra, han var en duktig artist och dansare. Han skulle ju ha gjort en sista världsturne  men tyvärr blev det inte så. Alla hans fans hade nog sett fram mot detta men istället nåddes de av detta tråkiga bud. Det är konstigt att ett liv bara slutar så där utan vidare, att de inte kunde återuppliva honom. Men livet är bra underligt ibland. Jag tänker idag på hans 3 barn som misst sin pappa och på hans övriga familj som har misst sin bror. Det är alltid svårare att missta någon så hastigt utan förvarning. Han hade ju inte varit sjuk innan vad vi vet så det måste ju vara ännu värre då. Jag blev så frustrerad idag på morgonen när nyhetsmorgon i tv 4 ringde upp Alexander Baardh och frågade honom vad han hade haft för influenser av Michael  Han hade inte något posetivt att säga om Michael, enligt honom så var det bara amerikanarna som avgudade honom. Hans skiva Triller var inte den bäst sålda utan det fanns andra artister som hade sålt mer skivor än just hans Triller. Jag tror att Alexander är avundsjuk bara. Nu har jag aldrig gillat Alexander Baardh men man behöver ju inte kasta skit på en avliden människa. Han menade på att Michael inte hade skrivit sina egna låtar och sin egen musik så enligt honom var han bara en i mängden.  Vilket fall som helst så är det tråkigt att Michael har gått ur tiden. Idag ska jag sitta barnvakt hos mina barnbarn dottern ska ju ut och festa ikväll. Hon ska åka till en festplats som heter Skirö där uppträder Lasse Stefanz. Eftersom vi inte har någon egen bil så får jag låna våran hyresvärds bil så att jag kan ta mej fram och tillbaka. Min äkta hälft försökte fixa våran bil igår men fick så ont i sina handleder och fingrar. Hans handleder svullnade upp och fingrarna gick inte att räta ut. Han känner sig lite bättre idag men han har fortfarande ont. Vi fick ringa återbud till Bilprovningen för även om han hittar felet så har vi inga pengar att köpa delar för just nu. Men våran hyresvärd ochvän ställer upp när vi behöver så det fixar sig nog med detta också. Det är skönt med vänner som man kan lita på. Han är en duktig tattuerare också så jag och min gubbe har en del gaddningar på våra kroppar. Det kostar oss inte skjortan att gadda oss heller. Vi hjälper varandra så gott vi kan. När man är sjukpensionär har man det inte så fett men det går en dag i taget. Pengar är inte allt här i livet men de är bra att ha. Ska ikväll titta på U21 landslaget när de möter England i semifinalen. Vi har ju två spelare utvisade men som tur är har vi andra bra spelare att sätta in. Ja, man får väl se hur det går jag hoppas givetvis på att Sverige vinner. Heja Sverige. Imorgon kväll är det åter dags för GP i speedway. Denna gången kör de i Cardiff England. Jason Cramp ska fortsätta kämpa för seger i den största serien i speedway. Speedwayfansen i Vetlanda ska ha storbildstv på stadshotellet i Vetlanda men tyvärr har vi inte råd att åka så man för se på tv hur det går. Jag hoppas givetvis på att Jason vinner men jag vill också att det ska gå bra för våra svenska förare. Må bäste man vinna. Vi ska bjuda våran hyresvärd och hans 12 åriga dotter på middag i dag för att jag får låna hans bil. Gubben ska laga kyckling, ris och currysås. Det ska bli gott för gubben brukar lyckas när han lagar middag. Innan dess ska jag gå och vila lite, men det blir nog inget med det för de visar Triller på MTV nu och det vill jag se. Man måste ju se Michael Jackson i aktion. Ni får ha en bra dag alla bloggare som läser min blogg. Kramar från smulansmatte Maggan-PS Bilden jag har med är Jason Cramp och Lee Richardsson när de tar en 5-1 mot Dackarna på våran hemma bana.DS

Av Margaretha - 25 juni 2009 07:13

Ja nu är gubben ute och kollar vad det är för fel med bilen. Förhoppningsvis är det bränslefiltret som är täppt. Om det är det så får vi köpa ett nytt om det inte går att blåsa ut det med tryckluft. Det är bara att vänta och se om gubben kan fixa det. Är det inte det felet så får vi lämna återbud till bilprovningen och försöka fixa en annan bil att köra med. Som tur är så ska vi inte hämta program till speedwayen nästa tisdag så vi har några dagar på oss att fixa bilen. Våran hyresvärd har en annan bil stående som vi kanske kan fixa till och besiktiga istället. Det är ett läckage på avgasaröret och fläktremmen är trasig. Vi måste också åka till bilprovningen med den bilen men vi får se hur det går, hoppas det inte är något större fel på våran bil. Får vi den inte fixad så får svärsonen hämta mej på fredag för jag ska vara barnvakt då, dottern ska på grillfest och sedan ska hon åka till en festplats och lyssna på Lasse Stefanz. Svärsonen jobbar natt på Eksjö sjukhus så därför måste jag vara hos barnbarnen. Jag får stanna kvar tills han kommer hem från jobbet om vi inte har någon bil men det fixar sig. Det är inga problem att vara kvar hos dem för jag tänker inte låta bli att vara barnvakt bara för att bilen är trasig. Det kan vara skönt för dottern att få en ledig kväll och slappa lite. Alla behöver vi ledigt ibland från barn och gubbar. Så det får bli som det vill med bilen för jag tänker sitta barnvakt vilket fall som helst. Idag ska jag försöka ordna lite här hemma så att man blir färdig med nerpackade grejer någon gång. Det har varit så mycket annat runt ikring så jag har inte hunnit med att få allt färdigt sedan vi flyttade hit. Det tar sin lilla tid att fixa allt men förr eller senare blir det klart.

Igår kväll var det några och tittade på våra valpar men de kunde inte bestämma sig så vi får vänta på besked. Valparna låg stilla och ville inte springa runt, men de är bara 3½ vecka gamla så de har inte börjat springa runt så mycket ännu. Eftersom de kom ganska sent på kvällen så var de trötta också. Lite rädda för de hade aldrig varit ute förut heller så de var inte vana vid att vara utan mamma så det var ganska förståligt att de inte var busiga. Förhoppningsvis hör de av sig idag så att vi vet om de fortfarande är intresserade. Vi har fler som är intresserade så det ska nog inte bli några problem att få dem sålda.

För övrigt är allt som vanligt här hemma. Man stiger upp på morgonen och tar ut hundarna dricker en eller två koppar kaffe och tittar på Nyhetsmorgon på tv 4 sedan äter man frukost och dagen fortsätter i sitt gamla vanliga spår. Vädret är ju bra så man kan vara ute, väntar på att mina jordgubbar ska mogna så att man kan njuta av sommarens godaste bär. Köpa i affären kan man ju inte göra de är alldeles för dyra. Jag ger inte mellan 59-69:- / kg hur gott det än är så är de inte värda det priset. Jag har fullt med jordgubbskart som inte är mogna så jag hoppas verkligen att vädret håller i sig så att de mognar snart. Nu kan jag inte komma på mer att skriva om så jag slutar här och nu. Kramar från smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 24 juni 2009 15:58

Ja igår blev det våran första förlust på speedwayovalen. Men vi kämpade som bara den. Vi hade inte ordinarie lag att köra med så det var inte så lätt att vinna mot ett starkt hemmalag. Men vi kommer igen vi leder fortfarande serien. Förlusten blev 52-44 8 poängs övertag för Indianerna. Ja nu så har vi ingen mer match i serien förrän på tisdag nästa vecka då vi möter Västervik borta, där brukar vi få stryk men man får hoppas på vinst.

Idag har vi inte gjort så mycket för man är ganska trött efter gårdagen. Vi var inne i Sävsjö en sväng och fick bli bogserade hem, biljävelen startade inte, förmodligen är det bränslefiltret som är täppt. Jag fick ringa till min dotter och prata med min svärson, han lovade att komma och hjälpa oss, tur i oturen kom våran hyresvärd så han hjälpte oss hem. Ringde återbud till min svärson men han var redan i Sävsjö. Han skulle till Eksjö och hade ganska brottom dit så han tutade bara när han körde förbi oss och fortsatte till Eksjö. Ska ringa till dem ikväll och fråga om han hann fram i tid.

I eftermiddag kommer det två tjejer från Tranås och ska titta på våra valpar. De är intresserade av både tiken och hanen. Vi ska ta ut dem på gården så att de får se dem, förhoppningsvis tingar de dem. Det har isåfall varit lätt att sälja dessa valpar också. Nu när bilen inte är okey så behövs pengarna vi får in i handpenning till reperation. Ska ju besiktiga bilen på måndag om vi nu kan laga den till dess, annars får man väl avbeställa tiden och försöka få tag på delar och laga den först. Som det är nu kan jag ju inte köra den till bilprovningen. Det är så jävla typiskt att det ska hända nu när man har tid för besiktning och det är sista chansen för den 1 juli är det besiktningskörförbud så då står man utan bil men det ordnar sig nog till slut det brukar det göra. Ja nu har jag inte mer att skriva om för tillfället. Ha en bra dag kramar smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 23 juni 2009 10:59

Ja idag bär det av till Kumla för att titta på speedway. Det är mitt ElitVetlanda som ska möta Indianerna. De har en gammal Elitförare i sitt lag som heter Rune Holta. Ska bli kul att se honom köra ikväll. Han har inte varit så värst bra i år när han har kört seriematcher men han har kört ganska bra på GPt. Vi har inte med en av våra bästa förare ikväll Jaroslaw Hampel är sjuk och kan inte köra. Men vi har en kille som heter Pavlic som ska få visa vad han går för ikväll. Jag hoppas och tror att vi vinner men man kan aldrig vara säker. På tv visas Vargarna -Lejonen. Hoppas att vargarna vinner för då kommer Lejonen längre ifrån vinst av hela serien. Vinner vi ikväll så leder vi fortfarande så jag hoppas verkligen att vi inte förlorar. Det skulle vara jätte roligt om vi tog hem hela serien och blev SM guldmedaljörer i år. Som laget har kört hitintills har de inte kört på länge. Men vi har ju jätte bra lag i år också. Jason Cramp Lee Richardsson, Peter Ljung Thomas H Jonasson är några av våra bästa förare ikväll. Kan de ta poäng så vinner vi även denna match. Nu ska jag svara på hundvalpsmeil som har kommit in så jag hinner inte skriva mer just nu. Gubben håller på att göra Brunch så vi ska äta också, mycket på en gång blev det. Ha nu en härlig dag så hörs vi imorgon igen. Är inte hemma förrän efter midnatt så jag skriver inte mer idag utan återkommer imorgon . Kramar från smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 21 juni 2009 18:38

Idag har det varit fint väder äntligen. Det har ju regnat mest hela helgen. Men förhoppningsvis kommer det att bli bättre väder till veckan. Igår var vi hemma hos min dotter och grillade fläskfilè som min gubbe hade förberett. Han hade lagt i vitlökklyftor, salladslök, svartpeppar och lite grillkrydda som han sedan rullade in i folie. Därefter fick den ligga på grillen till den var uppe i 76 grader. Sedan lät han den ligga och dra i foliet medan han grillade några korvar, till det serverades potatissallad det smakade jätte gott. När vi hade ätit bad min dotter mej att komma och sitta barnvakt idag för de ville ut och fiska en stund. Jag har alltså varit hos mina underbara barnbarn medan föräldrarna har varit ute och storfiskat. Ja, min dotter hade fått en gädda och några abborrar, och han som ägde båten hade fått lika dant men hennes sambo hade inte fått någonting. Men det ska ju vara vi kvinnor som drar upp firrarna. Ungarna har varit ganska snälla. Vi var nere på lekplatsen och gungade och åkte rutchkana mm.mm Efter en stund tyckte de inte att det var roligt längre och då gick vi till kiosken och köpte glass. När vi kom hem stannade L och H ute då cyklade H omkull och slog sig på armbågen. L var olydig och drog upp mammas solrosor vilka jag försökte sätta tillbaka igen men förmodligen kommer de inte att klara sig. L fick gå och lägga sig och då somnade han och sov tills mamma och pappa kom hem igen. Det är inte lätt att vara liten men busstreck kan man göra hur gammal eller ung man än är. Hur eller hur så är de helt underbara alla mina 4 barnbarn. H och jag har pusslat och det är hon jätte duktig med. Lilla E somnade efter att vi hade varit ute och hon fick en flaska välling. Hon är ett riktigt litet charmtroll. Ja, mina barnbarn är små prinsar och prinsessor. När jag kom hem var middagen färdig och vi åt ute i trädgården. Nu ska jag snart titta lite på tv och sedan ska jag nog gå och lägga mej. Imorgon ska vi åka till Växjö och köpa en ruta till min sida som gick sönder för ett tag sedan. Den kostar inte mer än 250:- på en skrotfirma i Växjö. När man inte har råd med nytt så får man köpa begagnat huvudsaken är ju att den blir lagad så att man slipper åka med plast istället för en sidoruta. Ja nu kan jag inte komma på mer att skriva om denna gången. Ha en skön söndagkväll väl mött nästa gång Kram smulansmatte Maggan. http://smulansmattebloggagratis.se

Av Margaretha - 20 juni 2009 11:20

Ja nu har det varit midsommarafton och den var som vanligt regnig. Det blev till att sitta inne och äta sin sill och potatis. Jordgubbar blev det inga för man ger inte vad som helst för att äta dessa sommarbär. Här kostade de 75:-/kg och det är ett hutlöst pris bara för att det är midsommar. Säljarna höjer priset lagom till midsommar för de vet att folk i regel köper jordgubbar då, men så mycket är det inte värda enligt mej i alla fall. Nästa vecka kommr priset säkert att sänkas märkbart annars får man vänta och äta när mina egna gubbar har mognat. Nog om jordgubbarna nu. Som sagt var så gjorde vi inte mycket igår jag och min gubbe. Vi var en sväng in till stan och handlade lite som fattades. Innan vi åkte hem var jag och hälsade på min gamle fader en stund. Han satt i sin rullstol och mådde efter omständigheterna bra. Det kändes lite svårt att gå ifrån honom för han började gråta och lätt till tårarna som jag är så föll det en och annan på min kind också. Jag vet att pappa glömmer att jag har varit där en stund efterår men det känns ändå svårt att gå ifrån när känslorna blir så starka. Men som sagt var jag vet att han har det bra där han är nu och det är huvudsaken.

Sedan hände inget mer igår Sverige förlorade fotbollsmatchen mot Italien.

Tittade lite lätt på tven men det var inget speciellt där heller så det var bara att sätta på  radion och lyssna lite tills man somnade.

Nu är det midsommardagen och regnet det bara öser ner man blir så trött.

Idag ska vi åka över till min dotter med familj. Vi ska ha med oss fläskfilé och korv som ska grillas. De har det så bra för dom har en uteplats som är inglasad så man kan sitta där och äta utan att bli blöt. Potatissallad till detta kommer att bli smaskens. Innan vi åker dit ska vi släppa ut hyresvärdens hundar för han är bortrest under dagen men kommer hem framåt eftermiddagen igen, men hundarna behöver ju rastas ett par gånger innan han är hemma. Vi kan inte vara borta så länge vi heller för vi har ju också hundar som måste ut. Men vi kan vara borta en liten stund i alla fall. Vi har inte så långt att åka så det tar inte lång tid att färdas mellan vårt och hennes hem. Det ska bli kul att träffa barnbarnen igen, de är så härliga. Den lilla är som en riktig liten docka, ja, det är även den näst största tjejen också och även grabben har sin charm. Den störste luen är också gullig men han är i tonåren nu så han kan vara lite jobbig men det vet vi som har och har haft barn i den åldern. Man vet hur man var själv också för den delen. Jag tror killar har det värre än vi tjejer i puberteten. Men de växer så fort så man får försöka ta vara på alla stunder man kan för rätt vad det är så är de inte hos en mer. De flyttar ut och skaffar eget och då ser man dem inte så mycket längre. Livet är bra konstigt. En sak är säker man har bara sina barn till låns man äger dem inte. Ingen äger någon men man kan äga något. Alla är vi olika till både sätt och sinne och tur är väl det för tänk om alla var lika dana. Klädde sig lika, hade samma åsikter, aldrig sa emot hur skulle det se ut i vårt samhälle då. Inte för att det ser speciellt bra ut nu men det skulle nog vara ganska tråkigt om alla tyckte och tänkte lika dant om allt och alla. Ja nu fick jag det nedskrivet också ska väl sluta nu och vara negativ. Men egentligen är jag nog inte negativ utan jag vill se sanningen i vitögat. Nu ska jag ta mej en kopp kaffe och sedan ska jag göra mej iordning för att åka. Tänkte ta mej en dusch först så ha nu en underbar midsommardag emellan skurarna. Förhoppningsvis blir det bättre framåt veckan i alla fall enligt väderrapporterna på tv. Men de brukar inte kunna spå väder så det bästa är att titta ut så ser man vartåt det lutar.

Sköt om er alla bloggare så hörs vi kramar smulansmatte Maggan.

Av Margaretha - 17 juni 2009 15:39

Ja idag har det varit både sol och regn. Precis när vi skulle äta började det att regna men det kom inte så mycket så vi satt kvar ute. Min dotter och hennes sambo skulle titta på ett terarium med inehåll hos min hyresvärd. Innehållet är en majsorm ca 10 år gammal. Han är inte tam men det går att plocka med honom. Vet ej om de ska ha det men det får man väl se längre fram. Barnbarnen blev lite trötta när de hade ätit och tittat på ormen så de blev tvugna att åka hem och låta dem sova middag. Men vi ska väl sitta barnvakt på söndag eftermiddag.

Igår kväll var det ju speedway som jag skrev om igår. Elit Vetlanda vann över Vargarna från Norrköping med 59-37 så vi leder fortfarande serien med 3 poäng före Dackarna. Det är en ny match på tisdag nästa vecka men det återkommer jag om då.
Imorgon ska jag köra min gubbe till Värnamo han ska dit på kontroll. Han har övervikt och det har varit tal om operation men den vill han inte genomgå.

Det kan vara ganska riskabelt att utföra en sådan op. så han fortsätter hellre att äta Xanegal mot övervikten. Hitintills har det fungerat ganska bra, fast för närvarande har han stått still i vikt. Vi får väl se vad läkaren säger imorgon.

Sedan ska vi väl åka och handla lite till midsommar det blir inte så värst mycket men sill och potatis vill man ju ha. Jordgubbar med glass och grädde skulle inte sitta fel det heller.Våra egna jordgubbar blev som jag trodde inte färdiga till midsommar så det blir till att köpa på torget eller i någon affär för j-g, vill jag ha. Vad ska ni göra i midsommar bloggare? Vi ska inte göra något speciellt. Min dotter skulle åka hem till sin pappa så vi får väl hitta på något annat. Ta sig en kall öl och event. en grogg framåt kvällen och titta på dumburken. Det beror väl lite på vad det blir för väder skiner solen kanske man tar en liten runda och ser vad som händer runt omkring. Det finns säkert något att hitta på. Jag hoppas alla som läser min blogg får en riktigt fin midsommar vad ni än tar er för. Ha det gott så hörs vi på bloggen. Varma midsommarkramar från smulansmatte Maggan i Småland.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards