Alla inlägg under mars 2009

Av Margaretha - 30 mars 2009 12:13

Hej alla bloggare nu är jag tillbaka till vardagen nästan. Vi har levererat alla valpar utom en. Den som ska ha henne kan inte hämta förrän i slutet av April så nu får man försöka göra henne rumsren valpen alltså. Hon har varit ute 2ggr idag och kissat båda gångerna. Hon vill inte äta maten förmodligen för att hon är ensam. Jag gav henne lite torrtfoder och då åt hon så hon vill inte ha sin mat blöt längre. Hon är väldigt lugn av sig säger knappast ingenting, trodde att hon skulle gnälla väldigt mycket nu när hon blev ensam men det gör hon inte. Hon blir väldigt glad när man kommer till henne och tar upp henne i famnen men hon blir inte ledsen när hon får gå ner på golvet igen. Kelly våran andra tik har träffat henne och det gick riktigt bra, hon var lite rädd i början men sedan nosade hon på Kelly också utan några problem. Vi har köpt ett halsband till Bea så att hon vänjer sig vid att ha något om halsen. Ja, det är lite pyssel med de små liven men det är rätt roligt att se hur de utvecklas. Det värsta är att man fäster sig så mycket så det blir svårt att lämna henne till sin matte, men man kan ju inte ha hur många hundar som helst framför allt inte nu när vi ska bo i ett mindre hus med bara 2 rum och matplats + kök. På tal om det så får vi nog börja flytta redan nu till veckan, så nu får jag sätta fart att packa och få klart att börja köra grejer till vårt nya boende, det ska bli kul. Vi har ju god tid på oss så man behöver inte stressa. Vädret är idag ganska fint så nu är väl våren äntligen på väg men det är väl inte värt att ropa hej ännu. Vilken tur att man ska flytta då blir det ju vårstädat på samma gång både där vi bor nu och dit vi flyttar. Ja det var lite om allt och inget hör av mej senare ha en bra dag alla bloggare. Kramar från Maggan.

Av Margaretha - 25 mars 2009 22:14

Ja imorgon är det dags att besikta valparna. Då ska de bli skippade och få sin första spruta. Det brukar inte vara några problem så jag hoppas inte det blir det imorgon heller. Vi ska vara där klockan 17.00 och det brukar ta ca: 1 timme. Sedanär det dags att börja leverera dem på fredag. Det har gått så himla fort det känns som om det var i går som de föddes. Nu blir det tomt ett tag för man saknar faktiskt de små liven. De har vuxit och blivit riktigt söta. Nu är det andra personer som får hem ett liten charmtroll att ge sin kärlek till för det är viktigt att ge kärlek även till ett djur, de som har tingat valparna verkar vara bra hundmänniskor, vi har träffat de flesta fast en del har beställt via datorn för de har haft så lång resa hit att de har velat vänta till leveransdagen. Men de har fått bilder på sina valpar och uppgifter på vikt och utveckling via mejlen. Det ska nog gå bra för våra valpar även denna gången.

Dagen har för övrigt varit bra men kall, vintern vill inte släppa taget över vår jord. Fick idag besked om att vi kanske kan flytta in i vårt nya boende redan till nästa helg så nu är det bäst att börja packa sina prylar färdigt så att man inte står med allt i sista minuten, det ska bli skönt att flytta igen, jag kommer ju närmare mina barn och barnbarn. Vi kommer också närmare vår fritidssysselsättning speedwayen det ska verkligen bli skönt att slippa  åka nästan 7 mil enkel resa för att hjälpa till med arbetet på speedwaybanan. Så man har lite att stå i den närmaste tiden men det ska bli bra när man blir färdig med flytten och städningen, sedan är det dags att börja jobba på speedwaybanan så våren försommaren och hösten kommer att gå fort och snart är det jul igen. Nu först är det påsk och då bor vi förhoppningsvis i det nya huset. Sedan fyller min dotter år och sedan mitt minsta barnbarn så det blir en späckad vår på alla sätt och vis. Jag har börjat hämta mej efter helgens pärs nej jag skämtar så jobbigt var det inte, men man blir ju lite orolig när de små gråter och frågar efter mamma och pappa. Jag gjorde så gott jag kunde men E var till mycket stor hjälp vi grälade inte någon gång E och jag, vi firade L på hans 4 årsdag i lördags med att åka till Mc Donalds på söndagen hela gänget och det gick förvånansvärt bra ingen gnäll fast de ville väl inte äta så värst mycket. Allt gick bra trots allt fast ibland blev man lite frustrerad så det märks att man börjar bli till åren. Nej nu har jag inte mer att skriva om denna gång.

God natt och sov gott önskar mormor Maggan.

Av Margaretha - 24 mars 2009 07:59

Ja nu är jag hemma igen efter att ha suttit barnvakt hos mina barnbarn. Det har varit en jobbig helg men det har gått ganska bra. Det märks att man börjar bli gammal man har inte samma tålamod som när man var ung. Den största grabben har varit jätte duktig och hjälpt mej när det har varit som mest kaotiskt. Han hade några kompisar hos sej på lördagseftermiddagen och de var ute och spelade fotboll men han kom in så fort jag behövde honom inne. Den som var mest besvärlig och ville testa mormor var L. han ville inte göra något som jag bad honom om han lyder bara pappa sa han. Det är han som bestämmer och jag är inte något barn jag är en stor kille enligt honom själv. Lilla H har varit snäll för det mesta men när kvällen har kommit har hon frågat efter mamma och pappa. Då har tårarna kommit och saknaden efter mamma och pappa tog överhanden. Men när jag och E pratade med henne så lugnade hon ner sig.På dagarna har det gått ganska bra men lyda var inte poppulärt. Minstingen är en liten solstråle på dagen men hon saknade nog mamma och pappa hon också. Hon ville inte äta vällingen på natten och hon ville inte sova. Men hon somnade efter ett tag så det fungerade ganska bra med henne också. Hon är ett riktigt litet charmtroll. Går omkring med filtar och byxor över huvudet och skrattar. Helgen har gått bra trots allt men man märker att man inte har samma tålamod som när man var yngre. Jag sa något om att aldrig vara barnvakt mera men det har redan försvunnit ur mina tankar. Jag älskar mina barnbarn så det ska nog gå bra att vara barnvakt flera gånger. De blir ju äldre och mer förstående, visserligen blir jag också äldre men det är ju trots allt roligt att vara med dem och se hur det utvecklas. Jag hoppas att föräldrarna har haft en skön helg och att de vågar lämna de små till mej fler ggr.

Nu ska vi ju snart flytta och då blir det väl inte så mycket tid över för mej att sitta barnvakt på ett tag, sedan har vi ju speedwayen som kommer att ta mycket av min tid. Men hur som helst så vill jag vara barnvakt när jag får tid för de är trots allt underbara.

Idag är det vinter igen och det är inte kul. Jag vill ha vår och inte vinter nu. Det är 8,4 grader kallt ute och solen skiner så snön försvinner väl snart igen hoppas jag. Nu ska jag plocka lite med våra grejer och packa i kartonger för snart bär det av mot nya mål. Ni får ha en bra dag alla bloggare. Bea om du läser det här krama barnen från mej, jag älskar er trots att det har varit kaos ibland men jag lever och längtar efter busfröna. Man glömmer fort det jobbiga och tänker på de härliga stunderna vi hade i helgen. Det är härligt att få en kram och puss även att man kanske har varit lite irriterad ibland så verkar det som om de tycker om sin mormor i alla fall, puss och kram på er alla och ha en bra dag. Kramar från mormor.

Av Margaretha - 17 mars 2009 06:33

Jag har idag varit uppe med tuppen steg upp kl. 5 för jag kunde inte ligga kvar längre på grund av värk. Min fibromyalgi har tagit överhanden den sista tiden, vet ej vad det beror på men tyvärr så blir det så ibland. Jag är bara lite orolig för hur det ska gå att ta hand om mina barnbarn till helgen när deras föräldrar åker på kryssning med Silja Line. Men som tur är så har jag E hemma som kan hjälpa mej och jag har ju bilen så vi åker väl hem till min gubbe och tittar på hundvalparna någon gång också, då kan jag ju passa på och få lite avlastning. Jag tycker ju att det ska bli jätte roligt att vara med mina barnbarn för de är så härliga att 4. Den minsta är så skön, hon vandrar omkring med en filt eller vad hon hittar på huvudet och leker tittut med allt och alla. L är ju blöjfri nu också så det är ju bara 2 som man behöver byta på. De gillar att titta på Emil i Lönneberga och andra barnfilmer så det ska nog inte bli några problem att ta hand om de små.

Nu är det snart vår idag regnar det ute och då smälter snart isarna på sjöarna, det ska bli så skönt när snön är borta och kälen har gått ur marken. Vi kommer närmare och närmare flytten och det känns också bra. Ska köpa lite lökar och sätta i marken så att vi får lite vårblommor nästa vår. Iår får man köpa färdiga blommor och plantera för det finns väl inget härligare än blommor i trädgården.

På onsdag kväll ska vi på upptaktsmöte med Vetlanda Elit så nu börjar snart speedwayen och det ska bli jätte roligt. Vi har i år en ny gammal förare som heter Jason Cramp. Han har varit med i laget förut men då bara när han har behövts, nu har han en ordinarie plats i laget. Vi har inte Rune Holta med i år så den platsen har Jason fått. Han är kapten i laget och den platsen är som gjord för honom. Han kan verkligen peppra sina lagkompisar. Så förhoppningsvis går vi till final även i år, men det är 9 lag till som kämpar för en seger så det ska bli roligt att se vem som blir Svenska mästare iår

Våra valpar växer och frodas och vi har bara en kvar som inte har fått någon ny ägare ännu men det kommer hon nog också att få. Hon är en liten tuff tjej inte så stor men väldigt på sig. Den 26/3 ska de till veterinären och få sin första spruta och bli idmärkta och sedan är det dags att leverera dem. Det ska bli roligt men samtidigt lite trist för man fäster sig så vid de små liven. Mamma Smulan får vara ifrån dem korta stunder varje dag för att de ska lära sig att vara utan mamma. På bilden är Hanna den sista valpen som vi har kvar. Slutar med den och önskar alla bloggare som är ute och tittar på min blogg en härlig dag med kramar från Maggan.

Av Margaretha - 14 mars 2009 17:40

Vad tiden går fort mina små barnbarn börjar bli stora. Vi har idag varit och grattat dem på födelsedagarna. Tjejen fyllde 3 den 9/3 och killen fyller 4 den 22/3 så de har slagit ihop deras kalas. Vi var 13 personer som grattade. Presenterna blev uppskattade. Det bjöds på smörgåstårta som var jätte god, och tårtor med pynt och ljus som också var god. Hembakta bullar och hembakt banankaka allt smakade underbart gott. Vi firade också min dotters svärfar på hans födelsedag. Han blir nog glad när han öppnar flaskan och tar sig en sängfösare. Tack snälla Bea och Jocke för en trevlig eftermiddag. Vi ses imorgon igen ha en bra lördagskväll krama barnen kramar från mormor.

Av Margaretha - 11 mars 2009 08:22

Här kommer några bilder på valparna som finns kvar. Är det någon som skulle vilja bli ägare till en så hör av er på min blogg. MVH Maggan. Namnen på valparna är BEA, HANNA, MILLAN 6 TEZZY

Av Margaretha - 5 mars 2009 16:43

Nu har jag bakat bullar som jag skrev igår att jag skulle göra. Det blev ca 200 pistagebullar med lite mandelmassa i, faktiskt jätte goda om jag får säga det själv. Får se hur länge det finns några kvar. Kanske jag ska sätta hänglås på frysen och stoppa undan nycklen. Det finns nämnligen en som är tokig i pistagebullar i familjen. Han ska egentligen inte äta bullar han heller för han måste gå ner i vikt så jag får väl portionera ut dem till honom. Själv får jag försöka att inte äta så många eftersom jag har lite diabetes. Tog mindre socker i degen denna gången eftersom jag har mandelmassa i också. Får väl smaka en eller 2 bullar i alla fall. Det är ju inte roligt att baka och inte få smaka så jag fuskar väl lite någon gång ibland. Idag var inte sockret alls högt bara 5,2 och det är normalt. Det hjälper att inte äta för söt och fet mat. Visserligen tar jag en insulinspruta på morgonen och kvällen men jag har kunnat minska på insulinet de senaste dagarna skönt att det går åt det hållet. Äter inte så mycket sötsaker längte bara ibland och det hjälper tydligen.

Idag har vädret varit si så där, solen har varit framme en liten stund men det har blåst så det är ingen värme ute. Ikväll ska jag titta på Sveriges sämsta bilförare, man undrar om de verkligen är så dåliga som de visar på TV. Hur har de kunnat få körkort isåfall undrar man ju. Det kanske är ett spel för galleriet. Det är trots allt ganska kul att se hur de gör bort sig. Det finns ju en del som överhuvudtaget inte skulle ha körkort.

Senare ikväll börjar en ny omgång av 24 det verkade ganska bra, men det är sent så jag vet inte om jag orkar titta, har varit uppe tidigare än vanligt idag och jag har ju inte bara suttit stilla utan har gjort lite nytta och det känns i mina armar och ben. Får se hur det blir ikväll hur länge jag håller mej vaken. Nu ska jag gå in på MSN och spela lite spel det är ganska kul faktiskt.

Så kära bloggare ha en bra kväll vi hörs Kramar Maggan

Av Margaretha - 4 mars 2009 15:20

Solen skiner och man får vårkänslor. Visst är det skönt att veta att det snart är vår, man får ju räkna med ett och annat bakslag ännu men man känner att våren är på väg i alla fall. Har varit ute och klyvt ved igen gubben hade sågat upp 3 skottkärror med ved tidigare idag så det var tvunget att klyvas. Etersom jag tycker det är roligt att klyva ved så gör jag det mer än gärna. Man behöver inte elda så väldigt mycket nu men lite värme vill man ju ha så att man slipper ha elementen på, elen är ju inte billig och kan man spara på utgifterna så gör man ju det.

Tidigare idag har jag löst korsord, det är en hobby jag har när jag inte har någon lust att göra något nyttigt. Att jag inte gör något nyttigt idag beror på att jag har så fruktansvärt ont i mina ben och armar idag, vet inte vad det beror på för jag har inte gjort något speciellt, kanske det beror på det.

Hur som helst så har jag ont så jag har lust att skrika men det blir ju inte bättre av det så det är lika bra att ta det lilla lugna idag,håller det på så här så får jag väl söka läkare igen. Man får ta det som det är så länge och se om det blir bättre. Hade tänkt baka idag men när jag har så här ont orkar jag inte med det så det får bli en annan dag. Skulle behöva baka både bröd och bullar för det är nästan slut med allting, ja bullarna är slut för länge sedan så det skulle jag behövt baka redan förra veckan, man kan undra vad veckorna tar vägen hinner inte med någonting nu för tiden.

Pratade nyss med min dotter hennes sambo var på BVC med lilltjejen på 10 månaders kontroll. Hoppas allt var som det skulle. De var på väg hem så hon skulle ringa lite senare.

Igår fick jag en mopp av min son just en sådan som min dotter säljer genom Enjo, måste bara köpa till en trase som man ska använda när man ska torka blött, hon hade inte priset i huvudet så hon ska ringa och tala om det senare. Jag vet att den är toppenbra så jag blev jätte glad när vi fick den igår av min son. Han hade lovat att jag skulle få den i julklapp men vi fick den ihop nu istället. Ibland kan han hålla det han lovar men det är inte så ofta han gör det tyvärr.

Igår eftermiddag skulle det komma en familj från Linköping och titta på valparna kl 17.00 Vi fick ett telefonsamtal kl 16.30 att de var på väg men de hade kört en annan väg än den jag hade sagt så de var lite vilse. Jag förklarade för dem hur de skulle köra men det fattade de tydligen inte, för kl 18.10 ringde han och frågade igen hur han skulle köra,jag sa till honom att han skulle köra mot Tranås och att jag åker ner till bensinmacken i Sunhultsbrunn och väntar. Det var väl ca: en mil kvar för dem att åka dit vi skulle mötas, jag stod där ca: en timme men ingen bil kom och inte svarade de på sin mobil, jag talade in meddelande till dem men fick inget svar, ringde hem till gubben för att ta reda på om de hade ringt hem men inte det heller. När jag hade stått vid macken till 19.10 åkte jag hem. De hörde aldrig av sig varken igårkväll eller idag så man undrar vad som hände egentligen. Man ringer väl och talar om vad som har hänt eller meddelar om man har ångrat sig men det finns konstiga människor i vår herres hage. Får se om de hör av sig längre fram men jag tvivlar på det eftersom de inte har hört av sig nu. Så vi har fortfarande bara sållt 2 valpar event. en till men den köparen måste få besked från sin chef om hon kan ta ut sina semesterdagar, hon jobbade inom vården och var tvungen att ha en vikarie . Hon vill jätte gärna köpa en hundvalp så jag hoppas det ordnar sig för henne.

Ja nu har jag inte mer att skriva om så jag får önska er alla bloggare en trevlig onsdagseftermiddag på återhörande kramar från Maggan

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards